De 3D laserscanner meet afstanden met lasertechnologie. Vanuit één standplaats wordt tot 200 meter in elke richting gemeten. BDM zag al vroeg de mogelijkheden van deze techniek, hierdoor lopen we vandaag voorop in de toepassing ervan. In het kort de werking; de uitgezonden laser wordt door het te meten object teruggekaatst en opgeslagen als een 3D punt. Dit gaat razendsnel, tot een miljoen punten per seconde! De resolutie is zo hoog dat het opgebouwde beeld lijkt op een foto. Slimme software helpt ons bovendien de scanresultaten te verbeteren.
Met behulp van lasertechniek objecten inmeten gaat heel snel en kan eigenlijk overal. We hebben voor vrijwel elke toepassing een oplossing. Vaak in combinatie met maatvoering.
Maatvoering vanuit een BIM-model voor bijvoorbeeld bouwwerken en het uitzetten van bouwkavels. Van particulier tot projectontwikkelaar.
Nulmeting, Ontwerp en Revisie volgens NLCS. 3D-modellering en machinebesturing.
Uitlijnen en stellen van machines, inscannen machineonderdelen of zelfs een complete fabriek.
Altijd een interessante combinatie; de nieuwste technieken inzetten voor het herstel van oude constructies. Een mooi voorbeeld daarvan is de 3D-laserscan die we maakten voor de St. Lambertuskerk in [plaats]. Inzet was constructieve delen zoals de ramen en gewelven in kaart te...
Geo infra b.v.
Bekijk project Meer projectenWaarom ver gaan zoeken als dé specialist in maatvoering zo dicht bij huis zit!
Jelle de Vries
It Blauhuster Skûtsje (Smitech)
Lees verder Meer klantverhalenAlles wat je met het oog ziet, wordt geregistreerd door de scanner en wordt ingemeten. Door met overlap te scannen kan de intelligente software de scans samenbrengen met als uiteindelijke resultaat; één geregistreerde pointcloud. Desgewenst kan de puntenwolk aan het RD-NAP coördinatenstelsel worden gekoppeld.
De scanoperator zal vooraf met u bespreken wat de kritische onderdelen zijn en op basis daarvan zijn instellingen in het veld bepalen. We gaan altijd voor de hoogst haalbare kwaliteit waarbij de resolutie instelbaar is. Voorbeeld: leidingen kunnen op een relatief lage resolutie gescand worden, aansluitingen vragen meer detail. We hebben 5 Leica scanners in huis. Met onze zeer geavanceerde Leica P40 scanner kunnen we detailscans maken vanuit een full scan. Met andere woorden; je kunt een complete scan maken in lage resolutie en dan een detail scan in hoge resolutie, bijvoorbeeld van een flens. En dit tot 70 meter vanuit de standplaats. Dus heb je een silo met halverwege een flens en is er daar geen bordes in de buurt, wij kunnen het onderdeel nog steeds opmeten met een zeer hoge nauwkeurigheid.
3D-laserscannen is van meerwaarde voor beheer, renovatie of het doen van aanpassingen aan bestaande objecten en installaties. De nauwkeurigheid is uitzonderlijk hoog, tot op de millimeter is letterlijk haalbaar! In combinatie met andere technieken zoals drones zijn de toepassingsmogelijkheden grenzeloos. Waar de laserscanner niet kan komen, kan de drone het beeld compleet maken, denk aan daken. Laserscanning kan ook dynamisch worden gedaan, bijvoorbeeld bij infrastructurele werken, zo kan zonder wegafzetting gemeten worden, lees er meer over bij mobile mapping.
In het buitengebied maar ook zeker bij een herindeling binnen een fabriek/ installatie is het zinvol om de exacte situatie in beeld te brengen, om hierna foutloos plannen te kunnen ontwikkelen. In de industrie is er van de oude situatie niet altijd een up-to-date tekening beschikbaar. Hier komen dan de kwaliteiten van BDM naar voren. De snelheid waarmee de laserscanner metingen uitvoert maakt het aantrekkelijk voor veelal grote maar ook zeker kleine projecten. Onze werkzaamheden hebben geen of slechts weinig impact op uw werkprocessen.
Maritiem gelieerde ondernemingen ontdekken steeds beter wat de toegevoegde waarde is van het vastleggen en 3D modelleren van schepen. Bij aanpassingen zoals bijvoorbeeld een verlenging kan het schip eerst ingemeten worden, waarna het terug in de vaart kan. Ondertussen kan de scheepsbouwer het tussenstuk exact op maat maken, inclusief alle technische voorzieningen. Zodra dit gereed is komt het schip nogmaals naar de werf en kan er direct doorgepakt worden. Stilstand wordt zo tot een minimum beperkt. Ook doen we clash detecties (vergelijk tussen het ontwerp en de gewenste nieuwe situatie) en leveren we modellen aan voor de refit van schepen. Bijvoorbeeld een nurbs-surface model of een mesh.
+31 6 2473 8858
Stuur mij een WhatsApp bericht
Offerte aanvragen Stel uw vraagDeze beweeglijke robot print CAD-tekeningen rechtstreeks op de ondergrond met een indrukwekkende snelheid en precisie. Ervaar hoe de LayoutPrinter® het werk op de werkvloer transformeert!
Meer informatie